Miten saat oppilaat rakastamaan oppimista?

Et mitenkään. He rakastavat sitä jo luonnostaan, se on heidän perustilansa. Oppiminen on spontaani ja luonnollinen tapahtuma. Voitte ainoastaan poistaa oppimisen tilan esteitä. Niitä ovat muun muassa kiire, tahdittomuus, yhteydettömyys.

Voitte vain seurata ja ohjata, sitä kuinka oppimista tapahtuu.

Muistatteko, kun pienenä rakensitte kenties pientä majaa. Teillä oli lautoja, joita naulasitte. Sahasitte. Piirsitte paperille suunnitelman. Unohditte ajan ja kaiken muun.

Entä jos oppilaat löytäisivät tällaisen tilan kerta toisensa jälkeen.

Oppimisen tila syntyy, kun oppilaat saavat itse:

A) Luoda opiskelunsa

B) Suunnitella sen

C) Valita vapaasti työtavat, jopa työtilat

Esimerkiksi.

"Suunnitelkaa oma liikuntatunti, jossa on motorisia taitoja (tämä opetetaan teoriassa ensin), kuten pallonheittoa, kärrynpyöriä."

Kuvitelkaa se into, millä oppilaat hakevat tavaroita liikuntavälinevarastosta ja alkavat suunnitella omaa oppituntia.

Opettajan tehtäväksi jää arviointi, analysointi, tiedollistaminen ja taidollistaminen. Tietenkin myönteisen ilmapiirin syntyminen on edellytys aktiiviselle oppimiselle. Siihen tarvitaan rakentavaa kritiikkiä, myönteisiä tunteita, sekä vuorovaikutusta, joka perustuu myötätuntoon.