10 vinkkiä tehokkaaseen oppimiseen ja hyvinvointiin alakolussa

10 vinkkiä tehokkaaseen oppimiseen ja hyvinvointiin alakouluun

1) Kysy oppilailta joka aamu miltä heistä tuntuu, tämä aktivoi heidän tietoisuutta,

omista tunteistaan, jolloin heidän on helpompi säädellä omia impulssejaan ja säädellä käyttäytymistään. Voit käyttää esimerkiksi tunnekortteja.

2) Pidä meditaatiohetki. Pidä minuutin mittainen meditaatio hetki ennen koulupäivän alkua. Voit sanoa heille, että he sulkevat silmänsä, ja vievät huomion hengitykseen. Näin yksinkertaista se voi olla. Tämä tyynnyttää mielen, vähentää ajatuksia, auttaa keskittymään ja vähentää huolia ja murheita.

3) Kuunnelkaa motivoivaa musiikkia. Anna oppilaille lupa kuunnella musiikkia omista kuulokkeista. Pyydä heitä valitsemaan tsemppaavat kappaleet. Jatkakaa sitten opiskelua.

4) Tehkää itsemyötätuntoharjoitus. Pyydä oppilaita kirjoittamaa itselleen myötätuntoinen kirje, jossa he kannustavat itseään.

5) Minijooga. Kun tulette luokkaan, tehkää minijooga. Tämä tarkoittaa hyvin pieniä liikkeitä kehon kanssa. Näin aktivoitte vagaalijarrua, joka aktivoi ns. parasympaattista hermostoa, jolloin keho rauhoittuu. Liikkeet voivat olla hyvin hitaita, ja esimerkiksi kehon kiertoa tai niskan kiertoa. Pääasia, että ne tekee hitaasti, jolloin mieli asettuu aloilleen liikkeiden myötä.

6) Mielialapäiväkirja. Piirtäkää paperille mielialapäiväkirja, ja numerot 1 – 10. Rastikaa päivän aikana joka tunnin alussa merkki siihen kohtaan missä mieliala on.

7) Käyttäkää niin sanottua Power pose -tekniikkaa. Nämä asennot tehostavat itseluottamusta. Power posing tarkoittaa esimerkiksi sitä, että seisoo ryhdikkäässä asennossa kädet esimerkiksi vyötäröllä minuutin ajan. Näin aivot saavat viestin kehosta, jolloin tietoisuus itseluottamuksesta lisääntyy.

8) Kun teette tehtäviä, pyydä oppilaita arvioimaan oma oppimisen tila. Tämän arviointilomakkeen löydät kognitiivisten ja sosioemotionaalisten taitojen oppimisivalmennus -kirjasta.

9) Pyydä oppilaita kysymään toisiltaan, miltä heistä tuntuu. Tämä aktivoi myötätuntoa ja yhteisöllisyyttä

10) Laita oppitunnin ajaksi taustalla meditatiivista musiikkia (löydät youtubesta). Tämä rauhoittaa oppilaiden mieltä ja keskittymiskyky, sekä motivaatio paranee.