Haluatko edistää oppilaiden keskittymiskykyä?

- Minulla itselläni on ollut huonoja kokemuksia rauhoittumisesta, mutta kun kokeilin yhtä keinoa, se on toiminut tähän päivään asti. No se on sellainen, kun aina ennen en osannut rauhoittua, sitten tajusin että mitä hyötyä riehumisesta oli, sitten tajusin että siitä ei ollut mitään hyötyä, joten sitten menin omaan huoneeseen tai johonkin rauhalliseen huoneeseen (vessa ei ole kannattava koska joku saattaa tarvita) ja menin makaamaan sängylle, ensiksi tuntui, että koko ajan täytyy liikkua, mutta sitten, lasken vaikka kymmeneen tai niin moneen kunhan rauhoittuu, kerran minun täytyi laskea kahdeksaan kymppiin. Sen jälkeen tuntui, että olisin voinut vaikka maata siinä koko päivän, olin niin rauhoittunut. -Tyttö 9v Haluatko edistää oppilaiden keskittymiskykyä? Oletko kyllästynyt sanomaan: ”keskity!” Ei ole oppilaita, jotka eivät keskity. Oppilaat keskittyvät aina johonkin. Oppikirjaan, tunteisiin, toisiin oppilaisiin, opettajaan ja niin edelleen. Oppilaiden huomiokyvyn hallinta on avainasemassa siihen, kuinka he edistävät keskittymistä. Voiko huomiokyvyn hallintaa kehittää? Kyllä voi. Esimerkiksi tietoinen kehonaistimusten havainnointi kehittää hermoratoja aivoihin, jotka vastaavat tiedonkulusta ja tietoisesta keskittymisestä. Jos haluat edistää oppilaiden keskittymiskykyä, pelkkä ”keskity” ei riitä. Tarvitaan tutustuttaa oppilaat tietoisuustaitojen maailmaan.

Kun oppilaan huomiokyvyn suuntaaminen keskeytyy, voidaan kokeilla lyhyttä oppimisvalmennustuokiota:

* Oppilaan voi viedä rauhalliseen tilaan, tai vaikkapa tyhjään käytävään tekemään tietoisuustaitoharjoituksen. * Oppilas voi kuunnella omilla kuulokkeilla tietoisuustaitoharjoituksen. * Oppilas voi pitää pienen tauon luokassa, ja vaikka piirtää.

Tietoisuustaitoharjoitus voi esimerkiksi olla 1) Oman sisään hengityksen, ja ulos hengityksen seuraaminen 1 – 3 min ajan. 2) Huomion vieminen ympäristöön ja ympäristön havainnointi 1 -3 min ajan.

3) Syvähengitysharjoitus 1 – 3 min ajan

Kun oppilas tekee esimerkiksi syvähengitysharjoituksen, hän aktivoi parasympaattista hermostoa, joka vastaa ihmisen lepotilasta. Sympaattinen hermosto voi olla suhteessa toimintaan liian aktiivinen, jolloin tarvitaan vastasäätelyä parasympaattisen hermoston avulla. Samalla kun oppilas tekee harjoituksen, hän tyhjentää mieltä, ja keskittyminen edistyy. Mielentila on yksi merkittävimmistä oppimisvalmennuksen alueista. Tässä ilmaisia tietoisuutaitotuokioita! Kiitos, kun luit blogin! ________________ Tutustu kirjaan: LUONNOLLINEN KOULU | luonnollinenluokka

1 008 katselukertaa0 kommenttia